Förvirringen är total....

Igår vid middagsbordet kom samtalsämnet Kalle Anka & Co upp. De började egentligen med en fundering gällande varför Musse Pigg heter just Musse Pigg på Svenska och inte Micke Mus, som jag då iaf tycker skulle vara en bättre översättning på engelskans Mickey Mouse. Sen gick det vidare med Kajsa Anka, Kalle Anke, Mimmi Pigg etc.. Sen fastnade vi vid knattarna. Va tusan heter knattarna? Jag var inne på typ Chippen, Choppen och Chappen eller något och tillsammans hade de då kunnat kallats för typ Chippendales eller liknande. Men nee, jag hade fel. Snacka om att vi båda (jag & Adde) vart förvånade då vi fick reda på att orginalnamnen var Huey, Dewey och Louie. Jag skrattade så jag höll på att kissa på mig! De stämde ju inte alls!! Och namn för knattarna verkade inte finnas alls utan de kallas nog nephews bara. Nephew som ju då betyder brorson... Vem är då knattarnas pappa egentligen? Och vart är han?? De var när vi började undersöka detta som vi upptäckte att det var Kalle Ankas syster Dumbella som hade lämnat sina söner till Kalle... Hur hänger det ihop? Borde de inte vara systersöner då? Märkligt... Dumbella "Della" Anka som hon heter i Sverige heter på engelska Della Duck men fick sitt smeknamn Dumbella av sin bror Donald (Kalle) när hon var liten. Jag har lyckats skrapa fram lite fakta om Blondinbella, nej förlåt! Dumbella;

Född ca 1920 som en av två tvillingar. Dotter till Scrooge McDuck's syster Hortense McDuck och Quackmore Duck, son till Elvira Duck (Farmor Anka) och hennes man Humperdink Duck. Della Duck är således ättling av både McDuck klanen och "the Coots" (???).  1930 möjligtvis något senare, lämnade hon Duckburg (Ankeborg), antagligen tillsammans med sina föräldrar. I hennes ungdom (runt 18-20 år) gifte hon sig med Daisy Duck's (Kajsa Anka) bror, och det var med honom hon senare fick trillingarna Huey, Dewey och Louie (Knatte, Fnatte och Tjatte). Knattarna ("The Knats"????) uppvisade tidigt ett väldigt vild beteende och det var när de slutligen hade kastat raketer under deras fars stol (som gjorde att han fick åka till sjukhus) som Della skickade iväg knattarna till hennes bror Donald (Kalle) som då bodde i Duckburg (Ankeborg)

.
Så, är de inte lite förvirrande att vi kallar knattarna för brorsöner?? En sak till som jag anser vara något förvirrande är varför Björnligan heter just Björnligan.... I orginalspråk heter de Beagleboys, och en beagle är ju en hund, en jakthund så varför heter de inte hundligan eller hundgänget eller till och med hundpojkarna....? Kan det vara för att vi tycker att björnar är liiite mer skrämmande än vår egen bästa vän, hunden?? Och sen då, tillsist och igen.. Varför kallar vi knattarna för knattarna när de egentligen inte finns något samlingsnamn på dem?? Nej, mycket jag är förstår. Anropar någon med svar!!!

Gröngölingarna heter på Engelska Junior Woodchucks, vilket osökt (som Peter Harrysson skulle säga) får mig att undra om ni kan säga "How much wood would the woodchopper chop if the woodchopper could chop wood" snabbt. Prova.


Kommentarer
Postat av: Andreas

Ja, det är verkligen märkligt. Jag tycker vi ska nyst mer i detta, tänk vilka konstiga saker som vi kommer att kunna lyfta fram bara genom att översätta rätt, eller fel. Det är ju som att vi skulle kalla Kalle för Kalle Kanariefågel eller nåt...

2008-12-04 @ 06:45:51
Postat av: Rebecca

Va kallar vi tweety för ngt i sverige? Med tanke på kanariefågel......?

2008-12-04 @ 09:04:06
URL: http://kinakulla.blogg.se/
Postat av: Jonna

Jag gillar att du har så mycket att göra i chipchop land=)=)



Detta är ren underhållning.

2008-12-04 @ 10:28:54
URL: http://jonnaah.blogg.se/
Postat av: johanna...

Mongo

2008-12-04 @ 10:53:54
URL: http://jlu.blogg.se/
Postat av: Maja

Ja ibland undrar man om du inte har för lite att tänka på.

Men tack för att du tycker synd om mig trots mina mesiga hostar. Men jag försöker =) Det är bara det att träningsvärken i magen är inte dålig efter alla hostningar igår...

Ha det fint!! Kraaaaaam

2008-12-04 @ 11:22:20
URL: http://majasofia.blogg.se/
Postat av: Roger

Kan bara tillägga att knattarna heter Ole, Dole och Doff i Norge.

2008-12-04 @ 23:00:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0