WTF

Fy faaaaaaaaaaaan va arg jag blir!!!!! Åhhhh, så trött på de här landet nu så jag faskien får psykbryt snart! Kan de SLUTA SPÄRRA SIDOR!!!! De två senaste som iallafall berört mig är blogspot (sorry alla ni som har bloggar där - jag läste dom så länge jag kunde!!) och nu från igår Hotmail! Va är de frågan om??? Varför just hotmail?! De dumma kineserna säger att det är för att de spärrat msn men min msn funkar fint, vilket jag självklart tackar för, men what's the deal?? Why??? Jag har ju massa mail som bara ligger och väntar på att bli öppnade och dessutom ännu fler som jag inte har svarat på. Jag blir så irriterad! De kanske inte verkar som någon större grej men när de är många såna här småsaker som läggs på varandra blir de tillslut en stor infekterad irritationsklump! Sluta förstör för mig! Dumma jädra förbannade skitar! Allt som har med bröllopet är där. Allt. Jag väntar på massa svar från folk och ja. Jag behöver den. Anledningen till den här jädrans blocknings hysterin är
Demonstrationerna på Himelska fridens torg.

Ni alla har säkert hört om studentprotesterna på Himelska Fridens torg 1989. Det kallas att det var ett studentuppror där mestadels studenter men även akademiker och andra lärda samlades tillsammans med vanliga människor på och runt Himelska Fridens Torg, Pekings mest centrala plats. Man hade även protester i andra delar av Kina men i mycket mindre skala och utan dödsoffer. Protseterna höll på sammanlagt ca 7 veckor i olika nivåer och med olika antal människor och hade sin start den 14 April men veckorna före 4 juni så eskalerade det och Regeringen började på allvar bli oroade och inse allvaret i protesterna. I början av Juni beslutade sig Regeringen för att ta till våld för att få ett slut på det hela efter att folk i slutet av maj börjat att matvägra. Det demonsrationen handlade om var Kina och dess regering. 1989 var det många andra kommuniststyren som raserade vilket fick många kineser att öppna ögonen och allt fler började höja rösten för att ändringar måste ske även i Kina. De ville ha en ny ekonomisk plan och en demokratiskt reform. De reformerna som Deng Xiaoping hade börjat införa efter Mao Zedongs styre för att gör Kina något mer liberalt räckte inte. Den 4e Juni skickade den Kinesiska regeringen in militära styrkor för att stoppa de ca 100,000 demonstranterna med vapen och pansarvagnar vilket ledde till att många dog och ännu fler blev skadade. Direkt efter denna händelsen rapporterade det Kinesiska Röda korset att ca 2600 hade dött under protesterna, en siffra som de sedan skulle komma att förneka och den officiella siffran är nu 241 demonstranter och soldater dödade och ca 7000 skadade. Efter dessa demonstrationer stärktes kollen runt om i Kina och de som hade stått på demonstranternas sida och delade deras uppfattning sattes i fängesle. Många vart förföljda och all utländsk press utvisades från Kina. Det är till stor del på grund av detta som Kina fortfarande är väldigt kontrollerat och t.ex hela Kinas internet fungerar som på ett företag. De kan kolla vad som helst på vilken dator som helst och även, som ni förstår, spärra olika sidor och sökningar.

Idag är det den 3 Juni och massakern på himelska fridens torg skedde den 4 Juni 1989 vilket innebär att det imorgon är 20 år sedan. Detta plus Folk Republiken Kinas 60 åriga födelsedag 1 Oktober i år har gjort att det nu igen är svårt att få visum hit - allting är precis som innan OS återigen och det har också lett till extra mycket kontroller som t.ex spärrningar av sidor för att minska risken för protester. Det är i Kina förbjudet med folksamlingar som inte är statligt organiserade som t.ex konsterter osv. Man får t.ex inte vara 10 st samlade i en källare och spela poker för då finns en risk för en sammansvärjning och konspiration mot regeringen. Det är iallafall där vi är nu. En dag ifrån "20-års jubileumet" (känns fel att skriva jubileum eftersom det enligt mig är ett positivt laddat ord) av Fjärde Juni Insidenten vid Himelska Fridens torg som den kallas i folkmun här. Inte för att folk i allmänhet pratar så mycket om det. De som ens vet om att det har hänt. I Södra Kina finns det fortfarande en stor procent som inte tror att detta överhuvudtaget har skett. De är någon som utländska medier har hittat på för att smutskasta Kina. Jaja. Nog om detta. En liten historielektion kanske förvissa och en påminnelse för andra. Nu vet ni iallafall vad som sker här och nu och att jag inte har någon tillgång till min hotmail längre. Gmail funkar så jag har skaffat ett sånt konto nu; [email protected] så dit kan ni skicka om ni vill mig någonting. Nu ska jag städa det sista innan Svenskarna anländer och sen blir det till att njuta av Solen sista dagen för imorgon kommer det att bli regn och de ska fortsätta i en hel vecka... Mycket underligt eftersom det annars inte brukar regna mer än typ 10 timmar max på en månad. Det är ju skönt att man vet att vädret kan iallafall inte någon styra över, inte ens Kina............. Eller vänta!
Hur var det nu??!

Kommentarer
Postat av: Johan

men hallå! om du ändå inte kan kolla mailen så kan du väl göra en till bildtävling?!?! pleeeeeease? en till innan du kommer hem?! :) (måste vinna en, måste vinna en, måste vinna en) haha

2009-06-04 @ 13:31:39
URL: http://cogitabundus.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Ska väntar på atta Adde ska komma tillbaka från London med kameran bara!!

2009-06-04 @ 14:50:39
URL: http://kinakulla.blogg.se/
Postat av: Johan

London??? hmm.. det ante mig sa han som sket i det blå skåpet! :)

2009-06-04 @ 21:21:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0