Da var det dags igen...

Igar var det mandag vilket for mig innebar time for a change. Igen. Varje mandag upprepas det som nu nastan blivit till ett mantra "Idag borjar mitt nya liv". Sa aven igar. Men igar gjorde jag ett inkop istallet for nagra fa stackars 80-tals gympaovningar i vardagsrummet. Gojibar. Listan med positiva egenskaper var alldeles for lang for att jag skulle kunna motsta, kan man sen dessutom fa ett halvkilo for under 25 kinesiska yuan sa kanns det som en storvinst! Baren har anvants i den kinesiska lakekonsten i tusentals ar och pa senare tid har aven modern forskning borjat pavisa dess unika egenskaper. Exempelvis;

Ger energi
Forbattrar immunforsvaret mot bakterier, svamp och virus
Reducerar rynkor
Ger battre syn
Motverkar insomnia 
Okar produktionen av vita- och roda blodkroppar
Minskar stresshormonerna
Minskar oroskanningar 
Ger okad sexlust
Ger starkare hjarta
Sanker blodtrycket
Sanker kolesterolvardet
Forbattrar blodcirkulationen.
Stimulerar pruduktionen av manskligt tillvaxthormon.


Allt detta pa grund av sitt rika innehall pa bland annat;

Betakaroten, 6 ganger mer an i morotter
Aminosyror, innehaller 18 st vilka ger en komplett proteinkalla.
Sparamnen som t.ex fosfor, jarn, zink, germanium, selen, koppar och kalcium
Vitaminer; – A-vitamin, B1, B2 och B6-vitamin, C-vitamin samt E-vitamin
Viktiga fettsyror
Beta-sitosterol
Antioxidanter, 10 ganger mer an blabar.


Inte illa for ett litet bar kan jag tycka. Sa nu ska jag och herr Andren proppa i oss 20 stycken godingar varje dag till frukost sa far vi se om vi kanner oss pigga och starka inom en snar framtid. Forhoppningsvis kommer vi kombinera detta med GI-mat och regelbunden traning ocksa... Hur det gar lar ju visa sig.


Gojibar


A bird doesn't sing because it has an answer, it sings because it has a song.
Maya Angelou



Kommentarer
Postat av: mamma

Har gojibär i min youghurt varje morgon men här hemma är dom dyyyra. Köp med dej hem!!!

Kramis/mamma

2009-10-21 @ 12:23:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0