The other way around, week 30/31 goes 10/9 weeks to go.



Nu är bebisen drygt 39 cm lång. Ökningen i längd saktar snart av, men bebisen kommer att fortsätta lägga på sig vikt ända fram till födseln. Förmodligen väger den ungefär 1,3 kg nu. Lungor och matsmältningssystem är nu nästan färdigutvecklade och bebisen fortsätter att blinka. Den kan antagligen se vad som händer inne i livmodern, till exempel skiftande ljusnivåer och rörliga ljuskällor. Om du håller en ficklampa mot magen, kanske bebisen inte bara vänder sig mot den, utan också sträcker sig mot ljuset.

En del forskare tror att det stimulerar bebisens synutveckling om du har magen ”ute” i ljuset. Bebisen har nu ögonbryn och ögonfransar och
omges nu av ungefär en liter fostervatten. Fostervattnet blir mindre när bebisen blir större och det blir trångt. Din expanderande livmoder trycker på diafragman, vilket kan göra att du känner dig andfådd och har svårt att andas ordentligt, men det är en naturlig följd att att det är trångt där inne.

-Info från babycenter.com

Det börjar närma sig due date och det är dags att byta veckoräkningen till nedräkning! Woop woop! Dock står det i massor av tidningar och på diverse sajter att detta är tiden då jag kanske känner mig otymplig och har svårt att sova för att magen är i vägen. Nääej, jag sover rätt bra. Är jag för liten? Jag kan då och då glömma bort att jag är gravid och ibland fundera på varför vissa saker känns så annorlunda, och kommer efter en stund på att ja just fasen! Bebis! Daaah. Å andra sidan så har jag nog kommit på lite alternativa sätt att komma upp från soffan och ur sängen. Kanske är jag bara himla flexibel och bra på att gilla läget!? Jaja, mer och mer spännande blir det iallafall och idag ska jag vandra ner till OK och hämta ut paket nummer tre från Hennes med barnkläder. Vi har köpt på oss en hel del, men än finns det mycket som saknas. Men vad behövs egentligen? Inte lätt att veta. Det är ju trots allt första gången. Dessutom är det roligare när vi är två. Tre.

Nu ska jag gå och handla nyponsoppa, hallonkräm och kanske en si sådär fyra-fem liter yoghurt.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Men jag mår så dåligt över att inte ha varit hemma en sekund och hängt med i bäbis liv. Jag kommer hem det första jag gör efter staterna! Puss på dig och tjorvas.

2011-08-15 @ 14:50:52
URL: http://jlul.blogg.se/
Postat av: Frida

Ett tips! Köp minst 5 par byxor och 5 par bodys i storlek 50! När jag var gravid sa alla "50 & 56 växer dom ur på nån vecka, köp bara nått enstaka plagg i det" TJENA. 50 använde hon en månad, och 56 börjar bli för litet NU, och nu är hon 3 månader :) så köp kläder så du har, för man vill byta varje dag. Bodysarna blir fulla med mjölk och dreggel och byxorna lukar gammal blöja, not so fresh! :) och ang det här med att du vill blogga om graviditeten och bebisen är väl självklart! Det är det största ich finaste man kan vara med om, det går inte att undvika att skriva om! :) lycka till nu på sluttampen! :)

2011-08-20 @ 20:47:27
URL: http://myransmom.blogspot.com
Postat av: Maja

Egentligen behöver man ju inte speciellt mycket, några omgångar med bodys & brallor, några mössor och lite sköna filtar:)



Och du, jag lovade mig själv att jag inte skulle bli en mammabloggare med stort m, ändå så är det det enda man skriver om nu, det är ju ens verklighet:)

2011-08-24 @ 18:51:46
URL: http://mcaria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0