Half way there!?, week 19/20




Nu är du halvvägs! Ovandelen av livmodern når naveln och kommer att fortsätta växa med ungefär en centimeter i veckan. Bebisen som är drygt 14 centimeter lång väger strax under 250 gram, har börjat svälja fostervatten och njurarna producerar urin. Det växer hår på huvudet och sinnena utvecklas fort. Nervcellerna för smak, lukt, hörsel, syn och känselsinne utvecklas nu i sina respektive områden i hjärnan. Produktionen av nervceller saktar av och existerande nervceller blir större och etablerar mer komplicerade förbindelser.

Kanske har du nu känt din bebis röra på sig. Om det har känts lite abstrakt att vänta barn innan, så brukar det ofta kännas mer verkligt när man känner fosterrörelserna.
De kommande tio veckorna kommer att vara bebisens livligaste tid i livmodern - senare blir det för trångt för alltför intensiv gymnastik. En ny livssituation närmar sig med stormsteg.
-Info från babycenter.com

Tiden går löjligt fort och jag hänger verkligen inte med - vilket börjar komma ikapp mig. Känner mig tröttare och mer grinig än tidigare, något jag inte alls tycker om. Jag hoppas det ändras efter två dagars sömn och total vila.. Magen växer så det knakar och till och med gör ont så veckans inköp vart Clarins Strech Mark Control, jag hoppas det är väl investerade pengar! Nu börjar dessutom kilona visa sig på vågen och om jag tidigare ofta sa "jag har ingenting att ha på mig!" med trumpen röst är det ingenting mot hur ofta jag säger det nu! Jeez. Tjatar hål i huvudet på mig själv, trots att jag vet hur sant det är. Möjligtvis kan det i detta inlägg verka som att jag är överneggo men jag är glad glad glad! Vill inte få er eller någon annan att tro någonting annat, det vore lögn!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0