Quickening, week 17/18



Nu är bebisen ungefär 11 centimeter lång i sitthöjd och väger cirka 140 gram. Skelettet består mest av ännu mjukt och böjligt brosk, men det kommer att hårdna gradvis. En skyddande substans som kallas myelin börjar nu omsluta ryggmärgen. Svettkörtlar utvecklas över hela kroppen.

I takt med att bebisen blir större och starkare, så blir navelsträngen - livlinan till moderkakan - också kraftigare.


-info från babycenter.com

Tiden går rasande fort och tyckte det var igår jag uppdaterade för vecka sexton/sjutton. Det jag uppskattat mest med veckan som gått är min växande förkärlek till varm mjölk, känns som det är på order inifrån, och att jag blir mer och mer säker på att det inte är nervryckningar i magen jag har från och till dagarna i ända, utan att det är liten och dess rörelser jag kan känna. Magiskt.

Kommentarer
Postat av: tess

åh jag dör av lyckorus:)

2011-05-12 @ 15:10:59
URL: http://myfashioncorner.blogg.se/
Postat av: mamma

Underbart!! Finns nästan inget som går upp emot att känna dom små "fisksnärtarna" i magen. Längtar tills jag ska få klappa lite på den och säga "hej du lille...det här är din mormor" :-)

2011-05-12 @ 15:22:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0